کسب امتیاز 9 از گیم اسپات و بهترین بازی سبک RTSدر نمایشگاه E3موفقیتی دیگر برای کمپانی رلیک خواهد بود بدون شک نام Relic نامی فراموش نشدنی در تاریخ بازی های RTS در یاد همگان خواهد بود، Home World و WarHammer 40,000 دو سری بازی شاهکار هستند که همگان نام آن ها را تا ابد بخاطر خواهند سپرد. این بار Relic باز هم با یک بازی دیگر در سبک RTS می خواهد به رقبا نشان دهد که Relic همیشه یه قدرت بزرگ در این سبک خواهد بود. بعد از بازی نه چندان موفق The Outfit بر روی 360 که یک بازی اکشن بود اینبار باز هم Relic با بازگشت به سبک اصلی کاریش یعنی RTS قصد دارد شاهکار دیگری خلق کند البته ناگفته نماند که بازی Impossible Creatures هم از دیگر ساخته های این شرکت می باشد که بازی نسبتا خوبی بود اما توجه کمی به سمت آن جلب شد. بازی Company of Heroes در دو سال گذشته توجه زیادی را به خود جلب کرده است حتی در E3 2005 بعنوان بهترین بازی Strategy نیز انتخاب شد.
داستان بازی درباره ی جنگ جهانی دوم اتفاق می افتد و کنترل گروهی از نیروهای متفقین به نام Able Company به گیمر های مشتاق به رویداد های جنگ های جهانی واگذار می شود. در طول بازی شما در ماموریت ها مختلف جنگ جهانی شرکت می کنید و مطابق معمول بازی هایی که در دوران جنگ جهانی دوم هستند تعدادی از ماموریت های بازی مربوط به ساحل نورماندی و عملیات D-Day می شود که به اعتقاد بنده واقعا دیگر گیمر ها از شنیدن نام نورماندی خسته شده اند ولی اینبار باید دید Relic برای جذاب شدن این سوژه چه تدبیری اندیشه است. نکته ی مهم در مورد محل اتفاق افتادن داستان اینست که تمام مراحل بازی در خاک اروپا اتفاق می افتد و بازی فقط شامل ماموریت هایی از جنگ جهانی می شود که در اروپا اتفاق افتاده اند.
هر کسی که این بازی را از نزدیک دیده است از گرافیک آن تعریف کرده است خود سازنده های بازی هم در صحبت هایشان از این بازی بعنوان شروع نسل جدیدی از گرافیک در بازی های RTS نام می برند که با توجه به تصاویر و تریلر های منتشر شده از بازی این ادعای سازندگان قابل قبول است. نام موتور گرافیکی بازی Essence Engine است و طبق گفته ی طراحان از تمام امکانات گرافیکی نسل بعد مانند نورپردازی HDR ، استفاده از تکنینک های پیشرفته ی سایه زنی و البته DirectX 10 بهره خواهد برد و طبق گفته ی John Johnson یکی از طراحان بازی در این بازی شما هر چیزی در ضمینه ی گرافیک از یک بازی مانند Half Life 2 بخواهید را خواهید دید. در بخش فیزیک هم سازندگان اعلام کرده اند که از نسخه ی سوم Havok Physics برای هر چه طبیعی تر کردن محیط بازی استفاده خواهند کرد برای مثال اعلام شده که با بزرگ نمایی اثرات گلوله و نوع سوختن ساختمان ها تا به حال نمونش در بازی های RTS دیده نشده است! و البته در صورت صحت داشتن این ادعا، Relic گام بزرگی را در پیشرفت گرافیک بازی های RTS برداشته است.
در بخش صداگذاری با توجه به کار های قبلی Relic می توان انتظار داشت که در این بخش مشکلی دیده نشود اما در مورد موسیقی متن بازی با توجه با سابقه ی Relic انتظار خاصی نداریم چون در این بخش معمولا Relic در حد متوسط کار می کرده است.
در بخش گیم پلی بازی هم طبق معمول همیشه Relic قصد دارد تا حدودی تغییراتی در سبک معمول بازی ایجاد کنند که البته تا بحال تغییرات Relic توسط دیگر شرکت ها دنباله روی نشده اند اما تغییرات کاملا مناسبی بوده اند به طوری که همین تغییرات موجب محبوب شدن بازی ها شده است.
مطابق معمول بازی های Relic اینبار هم توجه اصلی سازندگان بر روی سرعت و جنگ بوده است، اینبار ما با یک صحنه ی واقعی جنگ جهانی روبرو هستیم که بسیار شلوغ است و از طرفی یک لحظه غفلت در این شلوغی مساوی با شکست در ماموریت است. این وعده داده شده است که هوش مصنوعی به کار رفته در بازی هم در مورد نیروهای شما هم و هم در مورد نیرو های دشمن (که فقط شامل سرباز های آلمانی می شود) عالی کار شود مثلا گفته شده است که اگر شما سرباز خود را در منطقه ی خطر رها کنید این سرباز برای حفظ جان خودش سنگر می گیرد یا زمانی که با نیروهای دشمن روبرو می شود بی گدار به آب نمی زند و مستقیم به دشمن حمله نمی کند بلکه با مخفی شدن در پناهگاه ها از جایی که جان او را حفظ می کند به دشمن شلیک می کند حتی در برخی مواقع دشمن را دور زده و از پشت به او حمله می کند. تمام این توانایی ها در دشمنان شما هم دیده می شود و البته دشمنان از اسلحه های نسبتا قویتری نسبت به شما استفاده می کنند که این کار را برای شما که تازه پیشروی خود را شروع کرده اید سخت تر می کند.
نیروهای مورد استفاده شما شامل پیاده نظام که شامل سرباز های عادی، RPG زن ها، تک تیرانداز ها و افسر ها می شود و همچنین سواره نظام ها که شامل انواع تانک ها، توپ های جنگی، جیپ هایی که بر روی آنها مسلسل نصب شده است می شود هم قابل استفاده هستند البته گروه های خاص مثل تخریب چی ها و آتش افروز ها هم در بازی حضور دارند که برای ادامه کار کاملا لازم هستند. در این بازی هم مانند WarHammer 40K خبری از حرکت کند و جمع آوری منابع به شکل معمول بازی های RTS نیست بلکه در ابتدا با ساخت یک پایگاه اصلی شروع به ساخت نیرو می کنید و همچنین با فتح قسمت های مختلف نقشه میزان سرمایه و منابع خود را افزایش می دهید. منابعی که در این بازی با آن سر و کار داریم شامل Fuel, Munitions و Manpower می شود. با Munitions می توان به خرید اسلحه و لوازم جنگی پرداخت و همچنین امکان خرید آپگرید ها و قدرت های ویژه را نیز فراهم می کند. Fuel برای خرید تانک و سایر وسایل نقلیه است. با افزایشManpower هم می توان تعداد نیروهای مورد استفاده را افزایش داد. بخش آنلاین بازی هم امکان پشتیبانی از حضور 2 تا 8 نفر را فراهم می کند. پیشرفت در بازی کاملا توسط گیمر مشخص می شود و اینکه شما بخواهید تکنولوژی و نیروی جنگی شما به کدام سو برود حتی نوع مبارزات آینده ی شما را هم تغییر می دهد و این نکته ایست که باعث می شود گیمر علاقه داشته باشد بازی را چند باره و به روش های مختلف بازی کند.
سازندگان بازی در مورد بازی گفته اند “سرباز های واقعی، میدان نبرد واقعی و جنگ واقعی” و تا بحال با توجه به اخبار مربوط به بازی تمام این موارد به بهترین وجه پرداخت شده اند و با توجه به تجارب گذشته ی Relic چیزی قابل پیش بینی بوده است. تمام خبر ها و مطالب منتشر شده از بازی نوید یک بازی با کیفیت بالا را می دهند که در جای خودش همراه با نوآوری هایی نیز هست، اگر تمام وعده های سازنده ها در مورد بازی به حقیقت بپیوندد با یک شاهکار کامل روبرو خواهیم بود.
بازی سنتر
این بازی در 6 سیدی یا یک دی وی دی در تمامی ایران قابل تهیه می باشد