Half-Life 2: Episode Two تفاوت شگفت انگیزی نسبت به نسخه های قبلی خود کرده و این نشان دهنده خلاقیت تیم سازنده ان است.روند داستانی عالی،گرافیک قابل تحسین از خصوصیاتHalf.Life.2.Episode.Two به حساب می اید. درهمان ابتدای بازی متوجه خواهید شد که از لحاظ گرافیک و طراحی دقیق اجزا قابل مقایسه با هیچکدام از بازیهای کامپیوتر نمی باشد.تکنولوژی LC3 که در موتور این بازی برای اولین بار باعث شده که ابن بازی در عین حالی که بسیار سبک می باشد گرافیک خیره کننده و شگفت انگیزی برخوردار باشد. دیگر کمتر کسی وجود دارد که نام HALF LIFE به گوشش نخورده باشد.این عنوان بسیار زیبا با قسمت دوم خود به اوج رسید و اسم خود را بر سر زبانها انداخت.عنوانی بسیار خوش ساخت در سبک اول شخص شوتر و با تمی تخیلی و در عین حال واقعی یا همان Photo Realisty! گرافیک زیبا و گیم پلی درگیر کننده در کنار داستانی پیچیده و بهت به تمام معنی زیبا بهمراه سبک روایی جدید, از این بازی یکی از کاملترین بازی های تاریخ را ساخت(به عقیده عده زیادی این بازی بهترین اول شخص تاریخ و یکی از بهترین بازی های تاریخ میباشد! بعد از مدتی انتظار و بعد از قسمت اول ادامه HL2 یا همان EPISODE ONE که علی رقم دلچسب بودن بخاطر بعضی نکات خصوصا ضعف داستانی چندان مورد رضایت طرفداران قرار نگرفت, پک ارزشمند ORANGE BOX عرضه شد و طبق انتظارها گل سرسبد این پک HL2:EPISODE TWO است! VALVE سازنده بازی با HL2 گام بزرگی را در وارد کردن داستان به دنیای بازی ها و پیوند زدن ان با گیم پلی برداشت.این شیوه روایت کماکان در اپیزود یک حفظ شد ولی همانطور که اشاره شد با کمرنگ شدن نقش داستان در این قسمت صر و صدای طرفدران این بازی درامد.به طوری که VALVE برای اپیزود دوم قول یک داستان تاثیر گزار و مهم در این سری را داد.حال که اپیزود دو را تمام کرده ام به صحت وعده های VALVE پی بردم زیرا زیرا EPISODE 2 از لحاظ داستانی واقعا قوی کار شده است! بازی با دمویی کوتاه از اتفاقات اپیزود یک شروع میشود.قطاری که الیکس و گوردون با ان از در ایپزود یک از مهلکه گریخته بودند به دره ای سقوط کرده.از اینجا کنترل گوردون فریمن به بازیباز سپرده میشودتا به کمک الیکس از قطار خارج شده و وارد دنیای اپیزود دو شود.در کل داستان در مقایسه با HL2 خطی تر پیش میرود و با پرتاب موفق موشک (بمب) و دست اخر ان حادثه تلخ به اپیزود یا اپیزودهای بعدی کشیده میشود ولی با این حال این سیر داستانی بوضوح نسبت به اپیزود یک پیشرفت کرده و پیچش ها و وقایع ان بازیباز را مجذوب خود میکند.تاکید VALVE بر روی روابط میان کراکترها اینبار بیش از پیش خودنمایی میکن و بازیباز را به عمق بیشتری از گذشته و حال انها میبرد.بعد عاطفی و انسانی کاراکترها در این قسمت شدیدا جلوه گری میکند.تلاش گوردون برای نجات الیکس از مرگ و یا رابطه الیکس و پدرش و ان صحنه غم انگیز پایانی همگی گواه بر این مدعاست.داستان و روایت ان در اپیزود دو شاید به درازا و پیچیدگی HL2 نباشد ولی بنظر من از نظر عمق با ان بازی برابری میکند.در کل این داستان و شیوه روایی ان زیباست و این زیبایی را مدیون زحمات بازیسازان خوش فکر VALVE هستیم. با کشیده شدن بازی به جنگل سفید یا همان WHITE FORESTبمرور متوجه تغییرات اپیزود دو نسبت به قسمت های قبلی میشوید.اینجاست که تغییرات اتمسفر و گیم پلی خود را نشان میدهند و باعث تمایز این بازی از قسمت های قبلی میشوند.اینبار بخش بزرگی از بازی در جنگل WHITE FOREST رخ میدهد.جو اپیزود دو بنظر من بخاطر دور شدن از محیط شهری قسمت های قبلی و رنگ بندی شادتر ان خصوصا در WHITE FOREST حس غمگین و گرفته و توام با ترس HL2 را ندارد و از این منظر بنظر کمی از اصل خود دور شده اما کماکان گیرایی و تاثیر گزاری خود را حفظ کرده است و این گیرایی را مدیون دقت VALVE در گنجاندن المانهای موفق قسمت های قبلی و پیوند زدن انها با نکات جدیدتر و محیط نو و جنگلی بازیست بطوری که اپیزود دو القای حس دلهره و تشویش مخصوص این سری را را با نکاتی ریزتر در صدا گزاری و گرافیک انجام میدهد. گیم پلی اپیزود دو با توجه به اینکه بازی از دو سوم انتهایی وارد مناطق جنگلی و باز میشود اندکی تغییرات بخود دیده و اکشن بازی نفس گیرتر کار شده ولی نقش معماهای فیزیکی مشهور HL2 در این قسمت کمرنگ شده است.همانطور که اشاره شد اکشن اینبار سخت و نفس گیر کار شده (خصوصا در انتها) و فراوانی مهمات در کنار کثرت مبارزات به این مهم کمک شایانی میکند.(از این منظر نیز اپیزود دو نسبت به اپیزود یک کاملا سرتر مینماید!) ولی استفاده از یک شیوه خاص یعنی گیر انداختن بازیباز در کی نقطه و اجبار او به دفاع, باعث شده برای مرتبه های بعدی این شیوه قابل حدس شود اما بلطف طراحی مراحل عالی (LEVEL DESIGN) و پیشرفت متعادل درجه سختی گذر از مراحل خصوصا نبرد پایانی با استرایدر ها و هانتر ها تا مدتها در ذهن بازیباز نقش خواهد بست.من به شخصه کاملا از این تغییر اتمسفر و گیم پلی اپیزود دو حمایت میکنم چون بنظر من اگر کماکان این اپیزود از شیوه و طراحی مراحل شبیهه HLE و EPI ONE استفاده میکرد شدیدا به ورطه تکرار می افتاد! و قطعا حسی تکراری بودنی که با انجام مراحل اولیه اپیزود دو در من بوجود امد به خیلی از طرفدران دست میداد اما چرخش اپیزود دو به سمت اتمسفر جدید مانع از ادامه این حس در من شد و نظرم را نسبت به خود کاملا تغییر داد. اسلحه ها و NPCهای بازی نیز بغیر از یکی دو مورد مثل هانترها و بمب های چسبنده تغییری نکرده اند اما بازگشت وسائل نقلیه (یک اتومبیل رودستر!) که اتفاقا بخاطر وسعت بیشتر مراحل استفاده زیادی هم دارد قابل تقدیر است. حتی اصوات اپیزود دو هم در بسیاری از موارد متعلق به دو قسمت قبلیست! البته جلوه های صوتی پیشرفت خوبی نیز داشته اند و افکت هایی مثل صداهای محیطی جنگل و صدای استرایدر ها و هانترها به زیبایی کارشده اند. گرافیک این نسخ بازهم نسبت به اپیزود یک که خود پیشرفت محسوسی نسبت به بازی اصلی داشت پیشرفت کرده است.نکات بسیار به وتور قدرتمند SURCE ENGINE اضافه شده است.بافت های با کیفیت و افکت های بسیار زیبای دود و جلوه ذرات عالی که در برخی مراحل مثل مرحله پرتاب موشک مو را بر تن بازیباز سیخ میکنند در کنار نور پردازی و سایه زنی بسیار خوب (هر چند برای روان اجرا شدن بازی هنوز تعداد زیادی از نورها استاتیک و غیر پویا کارشده اند ولی بمدد استفاده خوب از HDR بازتاب ها و نورپردازی ها عالی جلوه میکنند!) و طراحی عالی محیط بازی و موشن بلاری نرم و زیبا و انیمیشن های عالی خصوصا انیمیشن های صورت کراکترها همگی زیبایی وصف ناپذیری به گرافیک EPISODE TWO بخشیده اند.به همه این جزییات DEPTH OF FIELD خوب و رنگ بندی فوقالعاده و جلوه های تصویری فوق تصور! را نیز اضافه کنید.در کل اپیزود دو خصوصا از منظر هنری یکی از چشم نوازترین گرافیک ها را تا به حال ارائه میکند! البته وجود باگهایی مثل بی حرکت شدن NPC ها و مدل سازی تکراری, خصوصا برای اسلحه ها که برای برخی بازتاب کامل (که البته این مورد هم زیادی درخشان است اما به زیبایی اسلحه ها کمک شایانی کرده) طراحی شده ولی برخی مثل شاتگان دقیقا عین HL2 ساده و بدور از هرگونه بازتاب خاصی هستند, کمی به ارزش گرافیکی این بازی صدمه میزند.با این حال سیل نکات ریز و درشت اضافه شده به سورس انجین این بازی را کماکان در سطح بازی های روز نگه داشته و برای اجرای این بازی هم در حداکثر جزییات نیاز به سیستمی قوی خواهید داشت! ORANGE BOX تنها عنوانیست که در حضور HALO3 بر روی XBOX360 کماکان به فروش خود ادامه میدهد و یارای رقابت با این عنوان غول پیکر را دارد.البته شاید فروش اپیزود دو به HALO3 نرسد ولی به جرات میتوانم بگویم که این بازی کم و کسری در برابر HALO3 ندارد و جزو عناوین برتر سال خواهد بود!!!(البته این عنوان برای هر سه پلتفورم در دسترس میباشد.یعنی PC و PS3 و XBOX360)در انتها باید به تلاش VALVE برای ساخت چنین عنوان زیبایی احسنت بگویم و اعتراف کنم که بیصبران تا اپیزود سوم در انتظار مینشینم تا داستان دکتر گوردون فریمنی که در هر قسمت سرنوشتش بیشتر در سایه ای از ابهام فرو میرود را دنبال کنم.شاید در پس این تاریکی روزنه نور امیدی پیدا شود.
لیست کل یادداشت های این وبلاگ