NEW GAMES |
امسال نیز طبق روال هر سال بازی پرطرفدار Need For Speed عرضه شد.
داستان این سری که کربن نام دارد بر این اساس است . شما مدت زیادی از شهر خود دور بوده اید و اکنون بازگشته اید تا دوباره شهرت خود را بدست آورید. در زمانی که شما نبودید شهر به یک منطقه ی جنگی بین راننده ها تبدیل شده است. درست شبیه به Most Wanted شهر به قسمتهای مختلفی تقسیم شده و هر قسمت را یک دسته از رانندگان اداره میکنند. هر دسته در منطقه ی خود با شما مسابقه میدهد. در آخر نیز با سردسته ی آن ها مسابقه خواهید داد. اگرچه ممکن است زمانهایی مجبور شوید برای پایان دادن به حاکمیت یک دسته، بجز نشان دادن مهارتهای خود در خیابان، در صحراهای اطراف شهر نیز مسابقه دهید.
چیز دیگری در کربن وجود دارد و که هواداران خودشان را برای آن خواهند کشت . اختیاراتی که برای تغییر اتومبیل در Carbon دارید، تابحال در هیچ بازی دیگری برای هر کنسولی دیده نشده و با هیچ بازی ای قابل مقایسه نیست. مانند عنوانهای قبلی NFS شما میتوانید رینگ های اتومبیل ، باله ی عقب ، Decal ها و تمام چیزهای دیگر را انتخاب کنید. همه ی تغییرات مثل همیشه هستند ولی اینبار در کربن شما میتوانید کنترل تمام تغییرات را در اختیار بگیرید.
اختیاراتی که برای تغییر اتومبیل در Carbon دارید ، از تمام بازیهای ساخته شده تا به امروز بیشتر است.
برای مثال علاوه بر انتخاب یک رینگ 8 اینچی شما میتوانید با آنالوگ استیک اندازه ی دقیق رینگ را تنظیم کنید تا اندازه ی دلخواهتان شود. واقعا فوق العاده است که تا این حد میتوانید اتومبیل خود را به دلخواه تنظیم کنید. به طوری که حتی میتوانید باله ی عقب (Spoiler) ماشین را بطور دستی تنظیم کنید و زاویه ی آن را متناسب با سلیقه ی خود تغییر دهید. درست مثل قبل هرچه در داستان بازی تکنفره جلو میروید، امکانات بیشتری برای ارتقا دادن ماشین برایتان باز می شود.
پس از گذشت 5 ماه از انتشار Need For Speed: Carbon، علاقه مندان به بازی های اتومبیل رانی منتظر ساخت شاهکار دیگری در سبک Driving باشند زیرا استودیو فرانسوی Eden سازنده ی سری بازی های V-Rally و Test Drive در حال ساخت نسخه ی جدیدی از Test Drive می باشد: Test Drive Ulimited؛ Atari نیز به عنوان منتشر کننده قصد دارد با عرضه ی این بازی از بحرانی که در آن گرفتار شده است نجات یابد و نام خود را مجددآ بر سر زبان ها بیاورد.
اگر بخواهیم به تاریخچه یTest Drive اشاره کنیم باید گفت که اولین نسخه ی این بازی در سال 1987 و آخرین نسخه ی آن در سال 2004 با نام Test Drive: Eve Of Destruction به بازار عرضه شده است و اکنون نیز بعد قرار است Unlimited با ویژگی های منحصر به فرد عرضه شود.
در Test Drive Unlimited شما در نقش فردی هستید که به تازگی به Oahu (یکی از ایالت های آمریکا) وارد شده است و تصمیم دارد زندگی جدیدی را شروع کند. Oahu در Test Drive: Unlimited بسیار زیبا طراحی شده است و به جرات می توان گفت هر کس Unlimited را بازی کند در واقع سفری مجازی به Oaho کرده است. به گفته ی یکی از سازندگان این بازی، تمام شهرها از جمله Honolulu، Waikiki و Pearl City به صورت بسیار واقعی به نمایش در آمده اند و تمام پارک ها، خیابان ها و فروشگاه ها عینآ در بازی آمده اند.
محیط بازی بسیار بزرگ است و حدود 1000 مایل جاده ی قابل رانندگی در آن وجود دارد. در نقشه قابلیت Zoom in و Zoom Out وجود دارد که می توانید مکان های مخصوص را بزرگتر کنید و یا به کل منطقه، احاطه داشته باشید.
برای شروع بازی شما همانند بازی The Godfather ابتدا باید چهره ی خود را بسازید و برای چهره سازی، جزئیاتی چون: جنسیت، حالت و رنگ مو، حالت و اندازه ی بینی، مشخصات جزئیات صورت و مشخصات فیزیکی وجود دارد. علاوه بر چهره شما می توانید لباس های مختلفی را نیز بپوشید، بدین منظور مکان هایی در نقشه وجود دارد که مخصوص این کار است.
بعد از ساخت چهره شما باید برای خود یک ماشین یا یک موتور انتخاب کنید و بخرید. برای خرید و فروش ماشین و موتور نیز مکان هایی در نقشه وجود دارد، این مکان ها بنگاه های خرید و فروش هستند که در آن ها انواع خودرو ها و موتورهای مدرن و بروز از شرکت های Ford، Lamborghini، Jaguar، Aston Martin، Mercedes Benz، Maserati، Ducati، Saleen، Shelby، Audi و … برای خرید یا فروش وجود دارد و تعداد آن ها به بیش از 80 مدل می رسد. همچنین می توانید با پرداختن مبلغ اندکی خودروها را به مدت 2 دقیقه در اختیار بگیرید و با آن کمی رانندگی کنید تا در آخر بتوانید خودروی مورد نظر خود را بیابید. بعد از خرید یک ماشین نیاز به یک خانه برای سکونت دارید. بدین منظور نقاط دیگری در نقشه برای خرید خانه وجود دارد. هر خانه دارای پارکینگ می باشد که حداقل ظرفیت آن 4 ماشین می باشد. درواقع زندگی شما بسته به اتومبیل و رانندگی و تنها از این طریق می توانید کسب درآمد کنید و برای اینکار راه های گوناگونی پیش روی شماست که در ادامه گفته خواهد شد.
انواع مسابقه ها و رقابت ها در Oahu وجود دارد که با شرکت در آن ها و برنده شدن می توانید جایزه ی آن را نصیب خود کنید، این یکی از راه های کسب درآمد است. انواع مسابقه های Test Drive Unlimited عبارت اند از: Straight Up، Head-to-Head، Time Trial و Speed-Trap که حداکثر 8 نفر می توانند در هر یک از آن ها شرکت کنند.
اما مهمترین نکته و ویژگی Test Drive: Unlimited، بازی آنلاین آن است و به جرات می توان گفت بهترین بازی اتومبیل رانی به صورت آنلاین همین Test Drive: Unlimited هست. در این قسمت شما با بازیکنان سراسر دنیا می توانید به رقابت بپردازید و قدرت رانندگی خود را محک بزنید، شما می توانید با روشن کرد چراغ های جلوی ماشینتان افراد دیگر را به مبارزه بطلبید و در صورت قبول کردن ماشین های دیگر می توانید خط آغاز و پایان مسابقه را انتخاب کنید و سپس مسابقه را شروع کنید. یکی از ویژگی های جالب بازی سیستم Filter Search Tools می باشد، در این سیستم شما می توانید افراد را بر اساس توانایی ها و مدل ماشین طبقه بندی کنید سپس طبقه ی مورد علاقه را انتخاب کنید و رقبای خود را از میان آن ها پیدا کنید. بازی آنلاین هم برای PC و هم برای XBox 360 وجود دارد اما بازیکنان PC و XBox 360 نمی توانند با هم به رقابت بپردازند.
نوآوری دیگری که در Unlimited وجود دارد طراحی و ساخت مسابقه هست، شما می توانید مسابقاتی از قبیل Time Trial، Race و Speed طراحی کنید و آن را در Server قرار دهید. جزئیات دیگری که می توانید انتخاب کنید، نقطه ی آغاز وپایان مسیر مسابقه، مدل های ماشین، هزینه ی شرکت در مسابقه و جایزه ی برنده ی مسابقه می باشد. هزینه ی شرکت در مسابقه را شرکت کنندگان به شما می پردازند و جایزه ی برنده را شما متقبل می شوید.این نیز یکی دیگر از راه های کسب درآمد می باشد.اگر شما راننده ی خوبی باشید می توانید در مسابقه ی خود شرکت کنید و برنده ی رقابت شوید در نتیجه جایزه مسابقه را نیز نصیب خود کنید. مسابقه ای که شما ساختید تا 7 روز در Server باقی می ماند و پس از گذشت این مدت برنده ی مسابقه مشخص خواهد شد. خرید و فروش ماشین به صورت آنلاین نیز انجام پذیر است که این خود می تواند یکی از راه های کسب در آمد باشد. از دیگر راه های کسب در آمد، قابلیت حمل و نقل بار و مسافر است که این امر در نوع خود بسیار جالب است.
گرافیک بازی نیز بسیار عالیست و همانطور که در تصاویر دیده می شود، محیط بازی و گرافیک ماشین ها به زیبایی به نمایش در آمده اند. بر روی اجزای ماشین ها و موتور ها بسیار کار شده است و علاوه بر این شما نیز می توانید خودروی مورد علاقه ی خود را همانند NFS: Most Wanted اسپرت کنید. بدین منظور قسمت هایی برای اسپرت کردن بیرون و حتی داخل ماشین نیز وجود دارد. این قسمت ها همانند بازی های دیگر شامل موتور، بدنه، لاستیک، رینگ و … می باشد. نورپردازی بازی نیز در سطح بسیار بالایی قرار دارد و افکت های نوری بر روی ماشین ها بسیار زیباست.
کنترل ماشین ها بسیار مناسب است و به راحتی می توانید در جاده های بی پایان Oahu به رانندگی بپردازید. بر اساس سلیقه های مختلف انواع دوربین های متنوع از نماهای پشت، بالا، از داخل و از کناره ها نیز در بازی وجود دارد.
محیط بازی نیز همانطور که گفته شد بسیار واقعی است و انواع محیط های شهری تا کوهستانی در آن وجود دارد. همانند NFS: Carbon در صورت وارد شدن ضربه به خودروی شما، هیچ تغییری به وجود نمی آید و این به خاطر آن است که افراد در بازی آنلاین نتوانند خودروهای یکدیگر را صدمه بزنند. البته خودروهای معمولی که توسط رایانه هدایت می شوند آسیب می بینند که بر زیبایی بازی می افزاید.
بر روی صدای بازی نسز بسیار کار شده است و موتور هر ماشین صدای مخصوص حود را دارد. همچنین صدا های مخصوصی نیز وجود دارد که به عنوان راهنما، کاربرد زیادی خواهند داشت.
در کل Test Drive: Unlimited می تواند از زیباترین بازی های ساخته شد توسط استودیوی Eden منتشر شده توسط Atari باشد و می تواند رقیبی سرسخت برای تاج داران بازی های Drivng بخصوص Need For Speed: Carbonباشد.
نگارش کامل این بازی زیبا که بدون شک می توان این بازی را یکی بهترین بازی اکشن سال 2007 در زمینه بازیهای رایانه ای دانست.توسط سرزمین برای PCعرضه شداگردرویندوزXp این بازی را اجرا می کنید فایل های کمکی زیر را دانلود کنید :
VS Runtime Download
Directx(August 2007) Download
البته در ویندوز ویستا به هیچ کدام نیاز نیست.این بازی توانسته از بسیاری از سایتهای نقد بازیهای کامپیوتر بالاترین امتیاز را کسب کند. کمترین بازی را می توان نام برد که به این میزان افتخارات متعدد داشته باشد.از زمانی که رقابت بین سه کنسول نسل جدید و شرکت های سازنده ی آن ها آغاز گشته است هر یک به نحوی در جذب سبک خاصی از بازی ها نسبت به سایرین موفق تر بوده اند. در این بین Microsoft توانسته است شاهد ساخته شدن بازی های اول شخص بزرگی بر روی کنسول خود باشد که شاید بتوان بزرگ ترین آن ها را bioshock دانست. با بیان این مقدمه به بررسی این عنوان بزرگ می پردازیم.
BioShock
اگر کمی ریزبینانه به بازی های پرطرفدار بنگریم به این نکته می رسیم که بسیاری از عناوین بزرگ دنیای بازی های رایانه ای در هر شماره از بازی کمتر دست خوش تغییرات عظیم شده اند و سازندگان اغلب سعی در رفع نواقص گذشته (عیب گیری) و اضافه کردن چند بخش یا سلاح جدید داشته و از ایچاد تحولات عظیم در بازی خود داری نموده اند.در بازی بزرگی چون Biochock که تنها یک نسخه از آن در حال ساخت است نیز این مسئله صادق است اما این بار این عیب یابی از شماره های گذشته ی خود بازی نیست بلکه از یک عنوان بزرگ و کمی قدیمی به نام System Shock است که موفقیت های زیادی در زمان عرضه به دست آورد.
Irrational Games استاد ساخت اینگونه بازی هااست و با کارگردانی چون کن لیواین انتظاری جز ساخت یک عنوان عظیم از آن نمی رود. داستان بازی از حوادثی که در شهری مخروبه و زیر آب به نام rapture اتفاق می افتد شکل میگیرد.rapture شهری است در اعماق اقیانوس که ایده ی اصلی ساخت آن مربوط به دانشمندی به نام اندرو رایان می باشد.او این شهر را به جهت استفاده ی درست از استعداد های انسان های باهوش و کارآمد بنا کرده است و تا وقتی که انسان های بیکفایت در راس امور قرار دارند بر عقیده ی خود استوار می ماند. پس از حوادثی که در هواپیمای شما رخ می دهد, خود را در میان آب ها می یابید و پس از آن به دنبال شواهد و کشف رموز این مکان عجیب می پردازید.
Adam نام ماده ای است که سرونشت شما و شخصیت های بازی را رقم زده است.یک ماده ی باور نکردنی که مکتشف آن خود رایان است.اشخاصی که از این ماده ی عجیب استفاده نمایند با توجه به مقدار استفاده دچار تغییراتی در سیستم بدن خود می شوند و به ویژگی های غیر قابل تصور و اغلب مخرب دست می یابند.به همین دلیل عده ی زیادی در رپچر بر ضد این ماده ی شیطانی و مخرب دست به مقابله با رایان برده اند که نا موفق بوده اند.
با پیدا کردن شیئی به نام plasmid در بازی قادر خواهید بود برای از بین بردن دشمنانتان از جریان الکتریسیته استفاده نمایید.این قابلیت یکی از اساسی ترین و مهم ترین ویژگی های شما در جریان بازی است زیرا به این وسیله براحتی میتوانید دشمنانتان را از سر راه بردارید . حسن دیگر استفاده از جریان الکتریسیته پخش شدن آن است به طوری که در یک لحظه میتوانید چند دشمن را به صورت همزمان از پای در آورید و به راه خود ادامه دهید.همچنین از این جریان می توانید برای باز کردن در ها استفاده نمایید.
Irrational games این بار به تمامی جزئیات دقت کرده است و اشکالات را تا حد ممکن کاهش داده است به طور مثال از اصل رسانا بودن اجسام رسانا در بازی بهره گرفته شده است به طوری که اگر چند تن از دشمنان بر روی یک جسم رسانا مانند آهن یا آب قرار داشته باشند شما میتوانید با استفاده از انتقال جریان به آب تمامی آن ها را از بین ببرید.
یکی از ویژگی های جالب bio shock استفاده ی زیاد از عواملی که در بازی های rpg وجود دارد است.از این قسم ویژگی ها میتوان به تله گذاری, انتخاب مهارت ها, چانه زنی و… اشاره کرد.
با پیشروی در بازی شما نیز با استفاده از adam به برخی از ویژگی های عجیب آن دست می یابید به طور مثال می توان به حرکت ذهنی اجسام و استفاده از انرژی زیاد اشاره کرد.
شما با استفاده از adam میتوانید انرژی خود را که اکنون مضاعف شده است کنترل کنید و به یکباری به دشمنان وارد نمایید. این ویژگی نیز از سلاح های شما برای مقابله با دشمنان است که در اماکن شلوغ و مشکل به کار می آید و میتوانید از آن استفاده نمایید.
استیل شخصیت های بازی بسیار خوب شبیه سازی شده است. حرکت اشخاصی که از adam استفاده کرده اند یا نحوه ی به دست گرفتن آچار برای مقابله با دشمنانتان همگی مصداقی بر این موضوع هستند.
در بازی امکان خرید آیتم ها و وسایل و اسلحه های قوی وجود دارد و شما با کشتن دشمنان و دریافت پول میتوانید از اماکن موجود این سلاح ها را خریداری نمایید.
با اینکه در Bioshock شاهد نو آوری هایی نیز هستیم اما به جرات میتوان گفت که سازندگان تمامی تلاش خود را در جهت استفاده از تجربیات موفق سایر بازی ها کرده اند به همین جهت در بسیاری از موارد از سایر بازی ها تقلید صورت گرفته است.مثلا همچون فرانک در dead rising میتوانید از هرچیزی که جلوی دستتاتن بیاید استفاده کنید و مانند Bttelfield از هر چیزی که بتوان آن را سلاح نامید برای نابود کردن دشمنان بهره گیری کنید و همچون بازی های سبک نقش آفرینی به خرید آیتم های گوناگون بپردازید و مانند کلاس جادوگر از هوش خود برای چانه زنی استفاده کنید.اما نمی توان این عمل را تقلید مطلق نامید! بلکه بهتر است بگوییم در bioshock تمام عواملی که نام بزرگ را در کنار نام بازی های بزرگ قرار داده اند یک جا جمع شده اند.
اگر چه bioshock تفاوت های زیادی با سایر بازی های اول شخص دارد ولی همچون آنها قوانین این سبک از بازی ها را حفظ کرده است.پرش بلند یا حرکت با سرعت و تکنیک های فوق العاده جذاب این سبک از بازی ها در bioshockنیز وجود دارد.شما در بازی با چند نوع موجود مختلف و عجیب روبه رو می شوید که میتوان آن ها را به دسته های : Aggressorو Protector , litle sisters ,و security bots تقسیم بندی نمود.
دسته ی اول یا مهاجمان یکی از جدی ترین دشمنان شما محسوب می شوند زیرا این افراد سربازان اصلی رپچر و دانشمند و خالق آن یعنی رایان محسوب می شوند که به علت تغییرات زیادی که در ساختار بدنی آن ها صورت گرفته است مایل به قتل موجودات دیگر به خصوص انسان ها هستند و مخرب ترین سلاح روی آن ها جریان الکتریسیته است که تا چند ساعت آنان را گیج و بی هوش می گرداند و شما به راحتی میتوانید مسیر خود را ادامه دهید.
دسته ی دوم یا protector ها موجودات بزرگ و آرامی هستند که بسیاری از اهالی رپچر به علیت قدرت بالای این موجودات از آن ها پیروی می کنند. این موجودات در حقیقت نگهبانان و محافظان ls ها هستند و از نظر سلاح در وضعیت بسیار خوبی قرار دارند و از اسلحه های فوق قوی و سنگین بهره می برند.
دسته ی سوم یا ls ها دختربچه های کوچک هستند که داشمندی به نام doctor.taenbaum آن ها را خلق کرده است. این موجودات در حقیقت تجزیه کنندگان rapture هستند که adam را از بدن موجودات مرده ی داخل شهر خارج و در بدن خود به صورت ماده ی دیگره به نام eve ذخیره می کنند.eve پس از نابود شدن این موجودات می تواند به adam تبدیل و مورد استفاده قرار گیرد به همین دلیل کشتن این موجودات سودمند است اما در صورت نکشتن آنها دکتر taenbaum به شما پاداش خوبی می دهد به همین دلیل شما در بازی مختارید و می توانید به روشی که دوست دارید بازی را اداره کنید. این یکی از ویژگی های خوب bioshock است.
دسته ی چهارم یا sb ها روبات هایی هستند که با به صدا آمدن زنگ خطر در شهر به شما حمله ور می شوند و با توجه به ساختار پوششی آن ها جریان الکتریسیته بر روی آنان کارساز نیست و بهترین راه برای از بین بردن آنان نابود کردن سیستم امنیتی است.البته همیشه پیشگیری بهتر از درمان است!
Bioshock را میتوانید به طرق مختلف اداره و تمام کنید.در بین بازی های کنونی کمتر بازی چنین ویژگی و گستردکی اینچنینی را داراست.بازی های 3 نسل پیش همچون بازی های خاطره انگیزی مانند tiny ton جنین ویژگی را داشتند و شما اگر چند بار هم یک level را بازی میکردید باز هم با نکات جدیدی رو به رو می شدید.
شما با یک بازی تخیلی رو به رو هستید و سلاح هایی که تا کنون نظیر آن ها را ندیده اید به همین جهت صدا گذاری این ژانر از بازی ها کمی سخت تر است زیرا باید با یک صدای مناسب برای سلاح های مختلف بتوانند در طبیعی جلوه دادن آن بیشتر موثر باشند و الحق که ig در این امر موفق بوده است و صدا گذاری بازی بسیار خوب انجام شده است..صدای شخصیت ها نیز با توجه به ویژگی های غیر عادی آنان به خوبی نمایش داده شده است.
موزیک بازی با توجه به ژانر بازی باید نوعی موسیقی باشد که در عین جذابیت حس ترس را نیز در بازیکن القا کند که ig در این زمینه تا حد زیادی موفق بوده است اما این قسمت از بازی جای کار بیشتری دارد و میتواند مانند سایر بخش ها فوق العاده باشد
گرافیک بازی نسبت به تریلر هایی که 3 سال پیش از بازی پخش شده بود پیشرفت فوقالعاده ای داشته است و با توجه به استفاده ی سازندگان از unreal engine و ایجاد تغییرات سودمند در آن شاهد یک گرافیک قوی خواهیم بود.
Bioshock و رپچر بسیار گسترده و وسیع و سرشار از نکات جالب هستند اما به دلایل مخالف بهتر است به همین اکتفا و سایر ویژگی های بازی را در پیش نمایش های آینده ی بازی بیان نماییم.
در انتها می توان گفت bioshock یه بازی فوق العاده و بسیار قوی است و یکی از ابزار میکروسافت جهت رقابت با سونی همین بازی است بازی کام
سیستم مورد نیاز برای BioShock
Operating Systems:
Windows XP (with Service Pack 2) or Windows Vista
CPU: Pentium 4 2.4GHz Single Core processor
System RAM: 1GB
Video Card: Direct X 9.0c compliant video card with 128MB RAM - NVIDIA 6600 or better/ATI X1300 or better, excluding ATI X1550
Sound Card: 100% direct X 9.0c compatible sound card
Hard disc space: 8GB free space
برخی از امتیازات
بالاخره داستان پر جنجال این بازی هم به پایان رسید شما می توانید این بازی را در ایران تهیه کنید.Sam Fisher از اعماق تاریکی ها اما با آهستگی می آید … او باز هم برای نجات دنیا از فلاکتی دیگر در نسخه سوم بازی به همراهی شما خواهد پرداخت. آیا او خواهد توانست از پس این کار همچون همیشه بر آمده و توانایی ها و قابلیت های خود را بار دیگر به اثبات برساند ؟
به طور قطع کمپانی Ubisoft با آفرینش بازی Splinter Cell و شخصیت Sam Fisher توجه بسیاری از دوستداران بازی های کامپیوتری به ویژه طرفداران سبک Stealth Action را به سوی خود جلب کرد و هم اکنون اگر قرار باشد بهترین های این سبک را معرفی کنیم با اطمینان یکی از این بازی های برتر Splinter Cell خواهد بود. بازی با نسخه اول خود توانست طرفداران زیادی را به سوی خود جلب کرده و مورد استقبال بسیاری از افراد قرار بگیرد. نسخه دوم بازی اگرچه به غیر از بخش Multiplayer نوآوری قابل توجه دیگری را نداشت اما همچنان محبوبیت و زیبایی های خود را حفظ کرد و به عنوان یک بازی موفق شناخته شد. اگرچه نسخه دوم ( Pandora Tomorrow ) توسط خیلی از افراد با شور و شوق فراوانی انجام شد و هیجان بسیار زیادی را برای آنان به همراه داشت اما به دلایل گوناگون از جمله نبود نوآوری مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان و طرفدارانش قرار گرفت. Ubisoft به این انتقادها توجه نکرد تا اینکه در نمایشگاه E3 سکوت خود را شکست و نسخه سوم بازی را به نمایش در آورد. تیم سازنده نسخه سوم همان تیم سازنده نسخه اول بازی بوده و توجه زیادی به نظرات و خواسته های طرافدارن خود در این نسخه کرده اند. طبق گفته سازندگان ، بازی از هر لحاظ پیشرفت خواهد کرد. یکی از این پیشرفت ها را می توان در هوش مصنوعی دانست. به عنوان مثال دشمنان شما در شرایط نامناسب جوی به دنبال مکانی برای پناه گرفتن خواهند بود و حتی شما در بخش هایی از بازی شاهد تعویض افرادی که کشیک می دهند می باشید و آنان با دقت هرچه تمام به بازرسی محیط پرداخته و در صورت وقوع کوچکترین اشتباهی از سوی شما شاهد عکس العمل سریع دشمنان خواهید بود.
یکی دیگر از نوآوری های بازی ، در آزادی عمل شما به شمار می رود. شما در نسخه های قبل برای اتمام هر مرحله با یک راه مواجه بودید چه بسا در نسخه جدید برای به پایان رساندن مراحل قادر به استفاده از راه ها و روش های مختلف می باشید که از جمله ویژگی های جالب این نسخه به شمار می رود. در این نسخه بیش از پیش می توانید به دشمنان خود نزدیک بشوید و از آنان اطلاعات کسب کنید که کمک بسیار زیادی در جهت به پایان رساندن هر مرحله به شما خواهد کرد. در عین حال شما می توانید بدون آنکه از اسلحه استفاده کنید و یا دشمنی را بکشید یک مرحله را به اتمام برسانید. از جمله نقاط قوت بازی را می توان در حرکات جدید Sam دانست. او در این نسخه قادر است که چاقو را به سمت دشمن پرتاب کند و در واقع سازندگان دقت زیادی را برای طراحی انجام حرکات مختلف که هنوز بعضی از آنها فاش نشده اند ، می کنند. به هر حال اکثر بازی های سبک Stealth Action همانطور که همیشه اشاره کرده ام نیازمند تمرکز و دقت بسیار زیادی در طول بازی می باشند و در اکثر مراحل بازی باید به آرامی و در پناه سایه ها حرکت کنید زیرا دشمنان حتی بوسیله صدای پا نیز می توانند برایتان دردسر ایجاد کنند به ویژه در این نسخه که هوش آنان افزایش یافته و از دقت بالایی بهره مند خواهند شد.
همانطور که اکثر شما مطلع هستید دو نسخه پیشین دارای داستان قابل توجهی نبودند و این مساله از جمله نقاط ضعف بازی به شمار می رفت. داستان این نسخه از بازی در سال 2008 و در کره شمالی می گذرد. Sam این بار باید گروه تروریست کره ای که قصد حاکمیت دنیا را دارد خنثی کند. در قسمت Multiplayer بازی نیز بخش Co-OP افزوده خواهد شد و شما با دوستان خود و با کمک آنان قادر به پایان رساندن هر مرحله خواهید بود. گرافیک بازی نیز در سطح بسیار موفقی قرار خواهد داشت. سازندگان سعی کرده اند تا افکت های جدیدی را به بازی بیافزایند. وجود Rogdoll در بازی نیز باعث می شود تا شما با عکس العمل های متفاوت در مواقع مختلف از سوی دشمنان مواجه شوید که قوه واقع گرایی بازی را افزایش می دهد.
گرافیک بازی هم به طور قطع یکی از هنرمندانه ترین گرافیکهای طراحی شده ی سال خواهد بود و در طراحی تک تک جزییات دقت شده است . نورپردازی بازی بسیار عالی صورت گرفته که میتوان با مشاهده دموهای بازی به این نکته رسید . به طور کلی موتور گرافیکی استفاده شده در بازی و نورپردازی دارای هیچ مشکلی نخواهد بود و بدون نقص است . صداگذاری بازی فوق العاده عالی است و بازی از صدای 24 بیتی بهره می برد . گروه Creative نیز در تنظیم صدای بازی همکاری خواهد کرد و انتظار یک صدای فوق العاده جذاب برای SC3 می رود .صداگذاری شخصیت نیز بسیار خوب است و صداها و صحبت ها با حرکات لب شخصیتها همخوانی کاملی را دارد . هنوز اطلاعات دقیقی در مورد روند کامل داستان و دیگر امکانات بازی منتشر نشده است
بازی دات
.
این بازی توسط سرزمین رایانه در 5 سی دی یا یک دی وی دی روانه بازار شده و شما می توانید از نمایندگی های معتبر سرزمین تهیه کنی در ضمن برای اجرای این بازی نیاژ به کشیدن کابل نیست
در سال قبل زمان عرضه ی این بازی پی در پی به تعویق می افتاد و ناگهان نام آن از رادار دنیای بازی محو شد تا اینکه در نمایشگاه E3 امسال THQ در پشت درهای بسته بازی را نمایش داد تا همه متوجه بشوند که این بازی چگونه است.دوستان ما بسیار خوش شانس بودند که به این کنفرانس دعوت شدند اما متاسفانه تا امروز آنها مجبور بودند دانسته ها و دیده های خود را حفظ کنند.خبر بد این است که موتور بازی با وجود اهمیت فراوانی که دارد هنوز کامل نشده تا به زیبایی مورد انتظار خود برسد.خبر خوب این است که به نظر می آید بازی آماده است و بابت این راهنمایی ما از یکی از تولید کنندگان بازی که بر روند کلی آن آگاه است تشکر میکنیم.آینده با نکات مثبتی گره خورده که هدف از آنها تمرکز بر تنظیم مجدد بازی و قابلیت های آن است.دردناک ترین چیز این بود که دوستان ما مجبور بودند در کنفرانس از فاصله 4 متری تنها نظاره گر بازی شخصی دیگر باشند.مشاهده و اجرای بازی در نمایشگاه E3 باعث دلگرمی است.اما پروسه طولانی ساخت بازی ما را نگران کرده که آیا بالاخره این بازی پس از ازمایش های بسیار سخت و بررسی های سازندگان ان عرضه میشود یا خیر.البته ما فقط شانس این را نداشتیم که اجرای بازی را ببینیم بلکه گیم پلی آن را نیز دیدیم که شامل صحنه هایی از نبردهای سنگین و برخی مراحل ساخته شده ی بازی بود.بنیان بازی هنوز برای ما نا اشناست.شما در این بازی نقش یک مبارز غیر وابسته را بر عهده دارید که شکارچی گنج است.وظیفه ی شما پرده برداشتن از راز فاجعه ی چرنوبیل است که در سال 1986 به وقوع پیوسته است.شما یکی از استالکر هایی هستید که در مراحل مختلف بازی حضور دارند ، جمع آوری امکانات ،دوستان و دشنمانی میسازد و شما می جنگید تا اندکی بیشتر در این سرزمین وحشی زنده بمانید.
مقایسه محیط های بازی های سبک شوترز بیناگر این موضوع است که S.T.A.L.K.E.R با فضایی در حدود 300 کیلومتر مربع در صدر جدول قرار میگیرد.محیطی که شما در آن سرگردان می شوید و با سایر استالکر ها ، پلیس ها ، حیوانات و موجودات تغییر یافته مبارزه خواهید کرد.داستان بازی هنوز در سایه ای از ابهام قرار دارد.چیزی که ما میدانیم تنها در مورد محیطی است که فاجعه چرنوبیل در حوالی آن رخ داده است جایی که به نام The Zone شناخته میشود و در سال 2008 دوباره سایه هایی از فاجعه چرنوبیل در این منطقه پدیدار میشوند.ابرهایی از رادیواکتیو که منطقه را در بر گرفته اند.منطقه ی اطراف The Zone توسط نیروهای اعزامی به آنجا محاصره شده است اما این قسمت توسط مجوداتی عجیب الخلقه و تغییر یافته از بخش مرکزی جدا شده است.در سال 2010 نیروهایی دیگر با تمام خطرات احتمالی به بخش های جلوتر اعزام میشوند. در حالی که دانشمندان در حال بررسی علل پیدایش دوباره ی نشانه های فاجعه در سال 2008 هستند گروه های جدیدی مانند استالکر ها پدیدار شدند که کار آنها جمع اوری اشیا و چیزهای مشکوک و عجیب برای فروش به دلالان کلان است و این وظیفه ی بازیباز ها است که به درستی قدم در این دنیای وانفسا بردارند.در بازی های نسل بعد دنیای بازی به صورت زنده و پویا ساخته میشود.این مطلب دقیقا در مورد S.T.A.L.K.E.R صدق میکند.حیوانات در محیط اطراف زندگی میکنند و دیگران را برای بدست آوردن غذا از بین میبرند و موجودات تغییر یافته به ارامی طعمه ی خود را تعقیب میکنند تا در فرصت مقتضی او را از پای در آورند.استالکر ها برای بدست آوردن غنائم به خوبی منطقه را جست و جو میکنند و از دیگر نکات بازی ایجاد رابطه ی تجاری بین شما و سایر گروه های سرگردان در بازی است و صد البته برخورد شما با سایر گروه ها تاثیر مستقیم در مراحل بازی دارد.مانند مرجله ای که در کنفرانس بازی نمایش داده شد.در این مرحله ی بخصوص شخصیت بازیباز در حال همراه شدن با گروهی دیگر از استالکر ها است.کسی که با پیچ و خم ها آشنا است به بازیباز کمک میکند تا سریع تر پیشروی کند.این مسئله کاملا به روابط قبلی شما با آنها مربوط است و به اینکه آیا زمانی که آنها از شما کمک خواسته اند به آنها کمک کرده اید یا آنها را به حال خود رها ساخته اید.این مرحله به طور کامل آماده نشده بود. در حقیقت تنها نمایشی از مرحله بود اما در عوض گروه در بخشی دیگر در مقابل پلیسی که دوستشان Mole را اسیر کرده بود با هم متحد شدند.هوش مصنوعی در جریان مبارزات غوقا میکرد.هوش مصنوعی فوق العاده بود ، همکاری متقابل در مقابل دشنمان و به مبارزه طلبیدن آنها واقعا جالب بود.ضرباهنگ مبارزات نسبت به ابتدای کار خیلی سریع تر شده بود، اگرچه ما فقط بخش کوچکی از مبارزات را دیدیم.برای ما انسان ها دیدن هوش مصنوعی و زنده بودن در بازی ها بسیار جالب و خوشآیند است.
stalker
بعد از بهم ریختگی های ناشی از عملیات نجات Mole او برای بخش بعدی بازی آماده میشود که جایی در سازه های زیرزمینی است.این بخش ها طوری ساخته شده اند که گویی واقعا زنده اند و بخشی از محیط اطراف چرنوبیل هستند.این بخش ها و متریال های عالی و محیط هایی واقـــــــــــعا زیبا و باور پذیر امکانات زیادی را در جهت بهینه سازی گیم پلی بازی برای سازندگان فراهم ساخته است.محیط های زیرزمینی نشانه ای از استفاده ی به جا از نورپرداز های حرفه ای و حس آمیزی بسیار زیبا به وسیله ی نور در بازی بود.یکی از موجودات تغییر یافته در بین دشمنان این مرحله وجود داشت که شبه انسانی با فک ضعیف و پایین افتاده بود که شاخک هایی از صورت او بیرون زده بود که البته ما او را برای لحظه ای روی مونیتور مشاهده کردیم.این جانوران ظاهرا از وحشی گری غیر قابل انکاری در شکار و بلعیدن دیگران دارند اما شخصیت ما قبل از اینکه از پای درآید گلوله ای به سر او زد و این موجود را از پای درآورد.مبارزات بازی بیش از آنکه شبیه بازی DooM باشد به بازی Rainbow Six شباهت دارند. مخصوصا در مبارزاتی که با انسان ها انجام میشود. اما این بازی حقیقتا سبکی بین این دو را دارا است.اساسا این بدان معنی است که گشت و گذار و جست و جو در بازی بیشتر از Rainbow Six است اما اسلحه ها و تاکتیک ها شیوه ی متفاوتی دارند.اسلحه ها و توان آنها در حیطه ی باور پذیرتری نسبت به بازی های همرده مانند Quake حفظ شده است.یکی از چیزهایی که باعث شد ما بخواهیم کمی بازی را خودمان بازی کنیم این بود که متوجه شویم استفاده از این سلاح ها چه حسی دارد.البته ما این شانس را در اواخر امسال پیدا خواهیم کرد و به شما هم این تجربه را منتقل خواهیم کرد.یگی از نکاتی که تیم سازنده بازی آرزوی افزودن آن به بازی S.T.A.L.K.E.R را داشت ایجاد حسی واقعی از سلاح های متفاوت و تاثیرات آنها بود.بازیباز ها شانس در دست گرفتن اسلحه های مهیبی از خوانواده ی سلاح های کمری ، توپ های اتوماتیک ، شات گان ، اسلحه های اسنایپر ، نارنجک انداز و مواردی از این دست را خواهند داشت.نکته ی دلپذیر این سلاح ها امکان اصلاح و تغییر آنها در حیطه ی فنی میباشد که تجربه ای بسیار منحصر به فرد از نبرد را برای شما به یادگار خواهند گذاشت.اسلحه ها و ابزار و وسایل مانند بازی خوش ساخت Out Break دارای سیستم مدیریت اینونتوری و کوله پشتی میباشند و تمام کسانی که بازی Diablo را بازی کرده اند این مطلب برایشان آشنا است.این سبک از مدیریت اینونتوری و طرق مختلف چیدمان ابزار در کوله پشتی در واقع مینی گیم هایی محسوب میشوند که ما را با خود درگیر میکنند!
stalker
این مسائل اهمیت انتخاب صحیح ابزار و تعداد آیتم های مورد نیاز هر مرحله را بیشتر میکند و برای بازی ای که شعار آن طبیعی بودن است این موضوع اهمیتی دو چندان پیدا میکند.یکی دیگر از چیزهایی که به واقعی تر شدن بازی کمک خواهد کرد در نظر گرفتن جزییات و اهمیت مهمات در بازی است تا بتوان نتیجه ی بهتری از آن گرفت.در اینجا گفته شد که مهمات بنا به اهیمت باید با هم متفاوت باشند تا کمی به راحت تر شدن بازی کمک کنند.بعد از مسائلی که گیم پلی بازی را منحصر به فرد خواهند کرد آگاهی از مطالب بالا در مقابل مدیریت جزییات در بازی چندان غافل گیر کننده نخواهند بود.در اصل بازیباز ها مجبورند غذا بخورند و بخوابند تا بتوانند زنده بمانند اما این شاخصه ها به هیچ وجه باعث آزار و اذیت نمیشوند.مثلا خوردن برای این است که بخشی از سلامتی شما بازگردد و همانطور که گفته شد به هیچ وجه مزاحم قتل و غارت شما نمیشود!مسئله ی کوچکی ما را کمی نگران کرده و آن جست و جو و تلاش سایر استالکرها برای انجام ماموریت هایی است که شما مسئول انچام آنها هستید.اگر چه این موضوع به واقعی تر شدن بازی کمک میکند اما باعث میشود تلاش شما بیشتر شود و درست است که این موضوع واقعی بودن بازی را بیشتر میکند اما از طرف دیگر به این معنی است که استالکری دیگر میتواند با انجام ماموریت های شما بازی را به پایان برساند!!بعد زمانی حدود 20 ساعت که صرف بازی میکنید حل کردن و انجام ماموریت های کلان توسط استالکرهایی که با هوش مصنوعی کامپیوتر مدیریت میشوند دنیا را برای بازیباز به جهنم تبدیل میکند.برداشتن این امکان باعث میشود که بازیباز فرصت بیشتری برای انجام بازی بدور از نگرانی در مورد انجام مراحل توسط دیگران و ابهام در مورد انجام شدن یا نشدن آنها داشته باشد.پرسه زدن بی هدف و بی کاری برای بازی در محیط هایی اینچنین زیبا و دقیق مایه ناراحتی بازیباز ها خواهد بود.از نظر دیداری بدیهی است که بازی مانند زمانی که تازه معرفی شده بود حیرت آور نیست.هرچند این بدان معنی نیست که بازی گرافیک خوبی ندارد، بهیچ وجه.معماران بازی محیط های آن را واقعا دقیق و زیبا آفریده اند و محیط های داخلی هیبت و زیبایی خود را وام دار نورپردازی عالی بازی هستند.درست است که S.T.A.L.K.E.R از نظر گرافیکی پا جای پای بازی هایی همچون Crysis ,Fear, Prey یا Unreal Tournament 2007 نمیگذارد اما هنوز هم برای لذت بردن از یک بازی زیبا کافی است.